SUOMALAISESTA NUKKETEATTERISTA
Suomalainen nukketeatteri elää täällä hetkellä hyvin
dynaamista vaihetta, jossa kentällä työskentelee kolmen sukupolven toimijoita
sekä ammattiteattereissa, sooloteatterin esittäjinä ja harrastajaryhmissä.
Perinteinen ja uusi nukketeatteri kukoistavat rinta rinnan, alan kotimaisia ja
kansainvälisiä festivaaleja vietetään eri puolilla Suomea kautta vuoden.
Nukketeatteria käsitteleviä tutkielmia ja väitöskirjoja on tehty useita, alan
kirjallisuuttakin on 2000-luvulla ilmestynyt useita teoksia. Nukketeatteri on
suositumpaa kuin koskaan historiansa aikana: esityksissä käy vuosittain yli 250
000 katsojaa yli 3500 esityksessä eri puolilla Suomea. Tilastojen ulkopuolella
näytöksiä antavat kymmenet vapaat nukketeatteriryhmät ja soolotaiteilijat sekä
lukemattomat harrastajaryhmät.
Suomen nukketeatterikenttä on hyvin laaja, sillä toimii
satoja alan ammattilaisia ja harrastajia. Nukketeatteria tehdään kiinteissä
teattereissa ja vapailla näyttämöillä, tanssiteattereissa ja sirkusnäyttämöilläkin.
Esityksiä näkee yhä enenevässä määrin näyttämöiden ulkopuolella, kuten
taidegallerioissa, vanhustentaloissa ja vastaanottokeskuksissa. Nukketeatteria
tehdään ja käytetään monissa muissakin tarkoituksissa, muun muassa
taidekasvatuksessa, terapiassa ja hoitotyössä, maahanmuuttajatyössä,
varhaiskasvatuksessa, vanhustyössä, museopedagogiikassa ja opetuksessa.
Nukketeatteri läpäisee kaikki kansankerrokset ja suuntautuu
kaikille ikäryhmille. Sekä perinteinen että nykynukketeatteri elävät rinta
rinnan. Tekijöinä on kolmen sukupolven toimijoita, jotka myös kouluttavat ja
opastavat alalle, pitävät kursseja ja levittävät nukketeatteria taidelajina
sekä kotimaassa että ulkomaisilla vierailuilla. Suomalaiset
nukketeatterintekijät ovat verkostoituneet kaikkialle maailmaan kansainvälisen
toimintansa kautta.
Tällä hetkellä Suomessa toimii kolme 1970-luvulla
perustettua valtionosuutta nauttivaa nukketeatteria (Teatteri Hevosenkenkä,
Teatteri Mukamas ja Nukketeatteri Sampo), kaksi 2000-luvulla perustettua
harkinnanvaraista valtionavustusta nauttivaa toimijaa (Nukketeatteri Akseli
Klonk ja Aura of Puppets -verkosto). Vapaalla kentällä toimii toistakymmentä
1980- ja 1990-luvulla perustettua nukketeatteria sekä lähes 50 (viisikymmentä)
2000-luvulla perustettua ryhmää ja sooloteatteria, Lisäksi
nukketeatterikentällä on lukuisia produktiokohtaisesti ja pitempäänkin toimivia
sekä muuttuvien kokoonpanojen työryhmiä, jotka koostuvat alan ammattilaisista
ja eri taidealojen tekijöistä. Kentällä toimii kymmeniä vapaita ammattilaisia,
jotka työskentelevät freelancereina yksittäisissä produktioissa sekä
teattereissa ohjaajina, käsikirjoittajina, näyttelijöinä, lavastajina ja
visualisteina, nukentekijöinä ja muissa ammateissa.
Alalla toimii tällä hetkellä noin 160 ammattitaiteilijaa,
joista Turun taideakatemian nukketeatterikoulutus on vuodesta 1994 lähtien
tuottanut alalle kymmeniä uusia ammattilaisia. Alalle on syntynyt uusia
yhteenliittymiä ja verkostoja, kuten Aura of Puppets (perustettu vuonna 2011
Turkuun) ja Metropolitan Puppets (perustettu vuonna 2018 Helsingissä), jotka
kokoavat sateenvarjojensa alle kymmeniä alan ammattitoimijoita. Lapin
nukketeatteriyhdistykseen (perustettu vuonna 2007 Rovaniemelle) kuuluu sekä
ammattilaisia että harrastajia. 2000-luvulla eri puolilla Suomea on toiminut
kuusi nukketeatterin/lastenkulttuurin läänintaiteilijaa, jotka ovat edistäneet
toimialueillaan nukketeatteria mm. monin projektein ja koulutuksin. LIsäksi
lukuisat suomalaiset nukketeatterintekijät työskentelevät kansainvälisissä
projekteissa ja ulkomaisissa nukketeattereissa.
Lukuisat erilaiset toimijat tarjoavat nukketeatteria hyvin
monin eri tekniikoin ja teemoin. Näyttämöillä ja niiden ulkopuolella nähdään
nukke-, esine-, väline- ja varjoteatteria sekä objektiperformansseja,
visuaalista teatteria sekä moni- ja poikkitaiteellisia esityksiä. Sirkusta,
nykytanssia ja tulitaidettakin fuusioidaan esityksiin. Porissa on tehty
nukketeatteriooppera, Turussa Shakespeare-trilogia. Perinteinen nukketeatteri
on voimissaan: enimmäkseen lapsille suunnattu, vuosien ja vuosikymmenten
kokemuksella taiten tehty ja esitetty nukketeatteri on alan valtavirtaa.
Aiheita ammennetaan saduista, tarinoista ja myyteistä sekä klassikoista ja
uusista teksteistä. Vanhoissa ja uusissa ammattiteattereissa, -ryhmissä ja sooloteattereissa
tutkitaan uusia tulokulmia ja tehdään tutkimusretkiä animoinnin maagiseen
maailmaan. Laitosteattereissa tuotetaan nykyään mittavia esityksiä, tuoreimpana
vuonna 2019 tehty Turun Ruotsalaisen Teatterin monitaiteellinen Kalevala, missä
nukke- ja näyttelijänteatterin, tanssin, laulun ja musisoinnin sekä fyysisen ja
visuaalisen teatterin laajoja ilmaisukeinoja toteutettiin lähes 30 esiintyjän
ja muusikon voimin.
Suomessa toimii kolmen eri sukupolven taiteilijoita, jotka
antavat kukin panoksensa nukketeatteritaiteen eteenpäin välittämiseen ja
kehittämiseen elävänä ja kukoistavana taiteena. Alan ammattilaiset opettavat,
kouluttavat ja välittävät mentoreina tietojaan ja taitojaan. Suomessa
järjestetään nukketeatteriopetusta ja -kursseja laajalla rintamalla, alkaen
Turun taideakatemiasta aina ammattilaisten vetämiin kursseihin mm.
työväenopistoissa ja Teatterikorkeakoulussakin. Suomessa pidetään vuosittain
myös lukuisia seminaareja, luentoja, työpajoja ja muita tapahtumia, missä
taiteen kysymyksiä käsitellään. Festivaalit ovat osa nukketeatteritaiteen
välittämistä suurelle yleisölle. Lisäksi alan toimijat suuntaavat toimiaan ja
yhteyksiään kulttuurialan päättäjille ja muille tahoille, nukketeatterin
merkityksen ymmärtämiseksi ja lisäämiseksi.
Suomen UNIMA ry on tehnyt Opetus- ja kulttuuriministeriölle
vuonna 2013 virallisen Selvityksen nukketeatterialan tilanteesta ja
tarvittavista toimenpiteistä alan tulevaisuuden turvaamiseksi.
Eri puolilla Suomea toimivissa Taikalamppu- ja
lastenkulttuuriverkostossa on myös nukketeatteriin painottuvaa toimintaa ja
toimijoita. Harrastajakentällä tehdään ja käytetään nukketeatteria mm.
päiväkodeissa, seurakunnissa, kouluissa ja kirjastoissa. Lukuisat
harrastajanukketeatterit työllistävät myös alan ammattilaisia. Yksityisesti tai
kunnallisesti ylläpidettyjä nukketeatteritaloja löytyy eri puolilta Suomea.
Kotimaisia ja kansainvälisiä nukketeatterifestivaaleja
Suomessa on tällä hetkellä yhdeksän, lisäksi monilla muilla festivaaleilla
nukketeatteri on ohjelmiston osana. Kansainvälinen toiminta on vilkasta sekä
taiteen että koulutuksen saroilla. Maailman nukketeatteriliiton (Union
Internationale de la Marionnette, perustettu 1926) Suomen keskus, Suomen UNIMA
ry (perustettu 1984) toimii koko alan etujärjestönä ja tiedotuskeskuksena. Järjestön
jäsenistöön kuuluu lähes 200 nukketeatterin ammattilaista, harrastajaa,
opiskelijaa, tutkijaa ja tukijaa kaikkialta Suomesta.
NUKKETEATTERIKIRJALLISUUTTA suomeksi
AROPALTIO, Kirsi et al. Nukketeatteri ja naamioleikit.
Helsinki: Otava, 1979
BARIČ, Bojan - AUVINEN, Suvi. Sateenkaaren päässä – YK:n
vuosituhatjulistus ja nukketeatteri. Helsinki: Ulkoministeriö, 2007
BARIČ, Maija - Kristiina Louhi. Nukketeatteria! Helsinki:
Nukketeatteri Sampo, 1997
BARIČ, Maija - Kristiina Louhi. Puppet Theatre! Helsinki:
Nukketeatteri Sampo, 2004 (Nukketeatteri
Sampo on lisäksi kustantanut monia muitakin kirjoja, cd-levyjä ym. materiaalia)
FALKE,
Ishmael. Carrot, sticks and a Black Box - A Guide for the Practise of
Contemporary Puppet Theatre. Turku: Sixfingers Theatre, 2011.
FALKE, Ishmael. Keppi, porkkana ja musta laatikko! –
nykynukketeatterin opaskirja. Turku: Sixfingers Theatre, 2011.
HILTUNEN, Mirja - TORNIAINEN, Liisa (toim.). Naamionuken
monet kasvot – Nukketeatteri yhteisöllisenä taidekasvattajana. Rovaniemi: Lapin
yliopisto, 1998
HIRN, Sven. Nukketeatterimme varhaisvaiheet. Helsinki: SKS,
2010.
KOKKONEN, Saara. Nukketeatteri elää. Helsinki:
Kirjastopalvelu, 1982
NÄTTILÄ, Pertti – KINNUNEN, Raimo J. Ransu karvakuono.
Helsinki: WSOY, 2002.
PELTONEN, Leila - TAWAST, Marjut (toim). Nukketeatteria
suomalaisilla näyttämöillä. Helsinki: LIKE, 2009.
PELTONEN, Leila, Nukketeatterintekijänä
Lapissa -kirja (Atrain & Nord 2019)
PYYSALO, Katri. Kaikenmaailman Kasperit – nukketeatteri
museonäyttämöllä. Tampere: Nukke- ja pukumuseo, 2001
RIIKONEN, Mervi. Värien ja varjojen näyttämö. Tampere:
Cityoffset oy, 2000
RÄISÄ, Hannu. Nasty Puppet nukketeatteritekniikoita.
Helsinki: Johnny Kniga, 2009
SIPPOLA, Outi: Elotonkin liikuttuu. Turku, Aura of Puppets
2016
MUURINEN, Teija, VÄNTSI, Timo ja WITTING Sari. HOKSNOKKA
Kirsti Huuhkan nukenrakennusohjeita. Helsinki: Draamatyö, 2012.
HUOM: Perusteellisempi kirjallisuusluettelo (vuoteen 2009
saakka) sekä alan historiaa löytyy teoksesta Nukketeatteria suomalaisilla
näyttämöillä (LIKE 2009).
NUKKETEATTERIVERKOSTOT
Aura of Puppets
Aura of
Puppets on Suomen suurin nukketeatteriammattilaisten yhteistyöverkosto,
johon kuuluu tällä hetkellä yli 60 vapaan kentän taiteilijaa.
Yhdistyksen tarkoituksena on edistää nukketeatterialalla toimivien
jäsentensä välistä yhteistoimintaa ja työskentelymahdollisuuksia.
Verkosto myös lisää nukketeatterin tunnettavuutta ja saavutettavuutta
sekä kehittää nukketeatteria taiteenlajina. Verkosto tuo laadukkaan
nykynukketeatterin entistä laajempien yleisöjen saataville, niin
Suomessa kuin kansainvälisestikin. Aura of Puppets kasvattaa
nukketeatterialaa taiteilijoiden työn tuotannollisen tukemisen sekä
laajenevien verkostojen avulla.
Taiteilijavetoinen verkosto Aura
of Puppets tiedottaa jäsentensä nukketeatteritoiminnasta, ylläpitää
yhteistä työtilaa, toteuttaa tuotannollisia puitteita sekä toimii
nukketeatteritaiteilijoiden esitysten ja osaamisen agentuurina. Verkosto
järjestää myös kahta vuosittaista nukketeatterifestivaalia:
kansainvälistä TIP-Festiä Turussa ja valtakunnallista Oh My Puppets!
-festivaalia Helsingissä.Aura of Puppets palkittiin vuonna 2015 Olavi Veistäjän palkinnolla sekä Kritiikin punnuksilla. Vuonna 2016 verkosto palkittiin Näyttämötaiteen
valtionpalkinnolla. Verkosto on myös nimetty ehdolle Vuoden
teatteriteko -palkinnon saajaksi vuonna 2019. TIP-Fest on palkittu
Vuoden nukketeatteritekona vuonna 2019.
Metropolitan
Puppets
Metropolitan
Puppets on keväällä 2018 perustettu nukketeatteritaiteen verkosto, johon kuuluu
21 pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla toimivaa esittävän taiteen vapaan
kentän nukketeatteritaiteilijaa. Jäsenet toimivat ohjaajina, esiintyjinä,
nukenrakentajina, valosuunnittelijoina, äänisuunnittelijoina, graafisina
suunnittelijoina, pukusuunnittelijoina, työpajaohjaajina, opettajina ja
luennoitsijoina.
Yhdistys
toimii vapaan kentän ammattinukketeatteritaiteilijoiden yhteistyö-, tiedotus- ja
tuotantoverkostona. Se lisää nukke- ja visuaalisen teatterin näkyvyyttä,
saatavuutta ja alan taiteilijoiden työllistymistä Helsingissä ja muualla
pääkaupunkiseudulla.
Jäsenistö
suuntaa esityksiään lapsille, nuorille ja aikuisille sekä omissa produktioissaan
että yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Verkoston
tavoitteena on kohottaa nukketeatteritaiteen profiilia ja kasvattaa suomalaisen
nykynukketeatterin tunnettavuutta kansallisesti ja kansainvälisestikin
yhteistyössä turkulaisen Aura of Puppets -verkoston kanssa.
Lapin nukketeatteriyhdistys (2007-2023)
Lapin nukketeatteriyhdistys on vuonna
2007 perustettu yhteisö, jonka toiminta edistää pohjoisessa Suomessa laadukkaan
nukketeatterin tekemistä ja näkymistä kaikenikäisille yleisöille.
Yhdistyksen ammattilais- ja harrastajajäsenille
sekä kaikille nukketeatterista kiinnostuneille suunnattua toimintaa ovat esitykset,
tapahtumat sekä nuketus- ja nukentekokurssien järjestäminen. Yhdistyksen jäseniä
on vuosittain vieraillut esityksillään ja työpajoillaan lukuisilla Lapin ja
muun Suomen paikkakunnilla sekä ulkomailla mm. Barentsin alueen
nukketeatteriverkoston kautta.
2000-luvulla yhdistys tukivoimineen
järjesti kaikkiaan seitsemän kertaa kansainvälisen Seitsemän sooloa -soolonukketeatterifestivaalin.
Seuraava festivaalikonsepti on kehitteillä Rovaniemelle loppuvuodeksi 2020.
Lapin Nukketeatteriyhdistys sai vuonna
2018 Lapin taidetoimikunnan taidepalkinnon sinnikkäästä
työstä, jolla se on tämän festivaalin kautta lisännyt Lapin esittävän taiteen
monimuotoisuutta.
NANATU –
nukketeatterialan näyttötutkintoverkosto
Vuonna 2019 perustettu
NANATU-verkosto luo ja vahvistaa kontakteja näyttöjen kautta pätevöityneiden, eri
puolilla Suomea toimivien ammattilaisten välillä. Nimi NANATU on lyhenne
nukketeatterialan näyttötutkinnosta ilman ääkkösiä. Verkoston tarkoituksena on
toimia yhteisöllisenä kohtauspaikkana, jossa nukke- ja esineilmaisua työssään
käyttävät jäsenet eli nanatuiset jakavat toisilleen niin taiteellisiin
sisältöihin kuin ammatinharjoittamiseenkin liittyvää osaamista ja kokemusta.
Tätä tarkoitusta varten nanatuiset järjestävät säännöllisesti tapaamisia etä-
ja lähiyhteyksin, ylläpitävät osaamis- ja materiaalipankkia sekä järjestävät
sisäisiä työpajoja. Verkosto tekee tutkintoa näkyväksi muun muassa taiteellisina
ulostuloina alan festivaalien yhteydessä.
Näyttöihin perustuva nukketeatterialan ammattitutkinto on
ollut mahdollista suorittaa vuodesta 2000 alkaen. Tutkinnon erikoistumisala on alkuvuosien
jälkeen painottunut joko nukenrakennukseen tai nukketeatterikasvatukseen. Tällä
hetkellä (2021) nukketeatterin osaamisala kuuluu esitys- ja teatteritekniikan
ammattitutkintoon, jonka voi suorittaa Ammattiopisto Samiedussa.